Pneumatyka zasilana jest medium, które na bieżąco pobierane jest z naszego otoczenia. Często jednak urządzenia zasilające układy pneumatyczne nie posiadają odpowiedniego zabezpieczenia przed dostawaniem się zanieczyszczeń. Jednym z najważniejszych czynników charakteryzujących poprawną pracę układu pneumatycznego jest zatem filtrowanie medium. Jest to proces niezbędny do właściwego funkcjonowania zaworów, siłowników i innych elementów układów pneumatycznych.
Wśród szeroko stosowanych filtrów używanych w pneumatyce spotykamy dwa typy: filtry tradycyjne (ze spieku brązu lub tworzyw sztucznych) oraz filtry koalescencyjne (wykonane z tworzyw sztucznych). Główna różnica między nimi polega na dokładności filtracji powietrza. Filtry standardowe zazwyczaj produkowane są w trzech klasach dokładności (5µm, 10µm lub 40µm) natomiast filtry koalescencyjne mogą osiągać dużo lepsze właściwości oscylując w granicach 0,01 µm. Producenci filtrów dokładają również starań w zakresie standardu pracy bez obsługowej urządzenia dołączając niejednokrotnie do filtra automatyczny spust kondensatu.
Klasy czystości sprężonego powietrza stały się z czasem również swoistym wyznacznikiem określając między innymi ‚standard przemysłowy‛ za który przyjmuje się 40µm, jest to również jakość filtracji odpowiadający w większości urządzeniom i narzędziom pneumatycznym w stopniu minimalnym. Wbrew powszechnej opinii i przekonaniom filtry to nie ‚odwadniacze‛, pomagają oczyścić powietrze z cząstek stałych oraz w pewnym stopniu z drobinek wody lecz nie jest to to samo co ‚osuszacze‛, jak np. osuszacze ziębnicze mające nieporównywalnie większe możliwości separacji wody z powietrza.
Wśród producentów bloków przygotowania powietrza zwanych również FRL'ami (od skrótu Filter-Regulator-Lubricator) nowoczesne, innowacyjne a w głównej mierze kompaktowe i możliwe do dowolnej konfiguracji znajdujemy urządzenia firmy Norgren. Jest to firma, która jako pierwsza na świecie zaczęła je produkować i nadal jest na pierwszym miejscu wśród licznych naśladowców.